블로그 이미지
seonwa

카테고리

으흐흐흐 (85)
큐티 (2)
헛소리 (3)
왜? (0)
크리에이티브 (30)
미술사스터디 (37)
동네이야기 (13)
Total
Today
Yesterday

달력

« » 2024.5
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31

공지사항

최근에 올라온 글

Dia의 마지막 기회, Dia’s Last Chance
July 14, 2008
by Jerry Saltz

http://www.artnet.com/magazineus/features/saltz/saltz7-14-08.asp





Q. 필립 베르뉴가 죽은목숨이나 마찬가지인 디아를 살려낼 수 있을까?
Q. Does Philippe Vergne have what it takes to keep Dia from 

말썽많던 디아 아트재단Dia Art foundation에 마침내 몇가지 좋은 소식이 생겼는데, 차기 디렉터로 필립 베르뉴Philippe Vergen가 역임하기로 한 것이다. 42세의 베르뉴는 미네폴리스의 워커아트센터Walker Art Center에서 10년 넘게 큐레이터로 역임했으며 현재는 부디렉터이다. 일류 미술이자 미술가인 그는 모든것을 보고 날카로운 지성을 가지고 있으며 탁월한 안목을 가지고 있는 명필가로 최고의 쇼를 기획해내는 자이다. 베르뉴는 우연찮게 명성을 날린 외지인이 아니다. 그는 P.S.1과 뉴욕현대미술관MOMA, the Museum of Modern Art에서도 고용하고 싶어하는 인물이었다. 디아에서 일을 맡는 것이 그의 경력을 위협할 수 있었다.
; Finally, some good news from the vexed Dia Art Foundation: It’s hired Philippe Vergne as its next director. Vergne, 42, has been curator for over ten years at the Walker Art Center in Minneapolis and is currently deputy director there. A champion of art and artists, he sees everything, has a keen mind, a good eye, writes well and has curated excellent shows. Vergne isn’t just some out-of-towner lucky to make it in the big time; he’s been on the hiring radar at both P.S. 1 and the Museum of Modern Art, too. Taking the Dia job is a real risk for his career.

그러나 그는 그것에 대해 유머를 발휘했다. 내가 베르뉴의 임명이 공포된 전시 개막식 저녁에서 그를 보고 축하하면서 많은 모금활동을 준비할 것을 기대한다고 말했을 때, 그는 마치 지갑을 훔치는 것처럼 손을 내 자켓안쪽으로 쑥 내밀었다. 베르뉴는 워커아트센터에 엄청난 이익을 안겨주었다. 디아에서 그는 수백만달러수익을 내면서 수탁자들을 길들여야 할 것이다.  디아의 딜레마는, 그 곳에 들어가는 것이 단순하고 멍청해 보이지만 나오기에는 결코 만만치 않다는 점이다. 결국 그 곳 이사회위원들의 열망으로 -레너드 리지오Leonard Riggio와 디렉터 마이클 고반Michael Goven 그리고 큐레이터 린네 쿠Lynne Cooke가 주도했던- 뉴욕에 바깥쪽에 디아의 대규모 상설전이 열릴 수 있었다. 2003년, 그들은 비콘에 그들의 꿈의 궁전를 열었다. 292.000 평방미터 규모로 새롭게 개조된 전 나비스코 공장Nabisco factory은 멋진 기념비나 미니멀리즘의 무덤, 둘 중에 하나로 부를 수 있을 것이다. 용서할 수 없는 것은, 이 거대한 건물이 오픈한 지 8개월이 지난 후에  디아가 웨스트 22번가의 건물을 영원히 문닫았다는 것이다. 리지오는 상황을 개선시키지 않고 떠나버렸다. 고반도 그곳을 떠나 지금은 LA카운티예술박물관Los Angeles County Museum of Art의 디렉터이다. 쿠는 여전히  디아에 있지만 최근엔 마드리드의 레이나 소피아 국립박물관Reina Sofia 의 유명한 큐레이터이다. 
;But he has a sense of humor about it. When I saw Vergne at an opening the night his appointment was announced, I congratulated him and said I hoped he was prepared to do a lot of fund-raising, and he stuck his hand into my jacket as if to swipe my wallet. Vergne helped raise money for the Walker. At Dia, he’s going to have to raise millions of dollars and tame pigheaded trustees. The dilemma Dia is in will be as hard to get out of as it was seemingly simple and stupid to get into. It can be boiled down to the yearning of the board of trustees -- led at the time by Leonard Riggio, director Michael Govan and curator Lynne Cooke -- to open a huge space outside New York to exhibit Dia’s magnificent permanent collection. In 2003, they opened their dream palace in Beacon. Whether the beautifully renovated 292,000-square-foot former Nabisco factory is a monument or a mausoleum for Minimalism, those who created it deserve credit. What’s unforgivable is that eight months after opening this massive edifice, Dia closed its West 22nd Street home, for good. Rather than remedying the situation, Riggio left. Govan moved on and is now director of the Los Angeles County Museum of Art. Cooke is still at Dia but was recently named a curator at the Reina Sofía in Madrid.

디아가 망하기를 바라는 것은 쉬울것이다. 하지만 이 건물은 항상 미술세계의 중심에서 특별한 공간을 마련해오고 있다. 첫 번째 전시장은 창고, 박물관, 참선정신의 집합소였던 첼시였다. 예술계에서는 매리네이드에 절여진 공간이었다.
; It would be easy to wish a pox on Dia’s house. But this institution has always held a special place in the art world’s heart. It was the first exhibition site in Chelsea, its spaces a combination of warehouse, museum and Zen retreat -- a place to marinate in art.

디아는 또한 월터 드 마리아Walter De Maria의 라이팅필드Lightning Field와 로버트 스미슨Robert Smithson의 나선 방파제Spiral Jetty와 같은 대지예술을 총괄하고 있다. 하지만 맨하튼의 상설전시공간 없이는 유령과도 같은  디아 일 뿐이다. 베르뉴는  디아를 예전처럼 만들 수 있는 비전과 능력이 가지고 있다. 이웃주민이 있거나 자치구나 다량으로 다목적이 되는 하는 한은 문제되지 않는다. 어쨌든 만약 베르뉴가 4-5년 안으로 이 일을 이뤄내지 못한다면 아마 두번다시 기회는 없을 것이다.
; Dia also oversees earthworks like Walter De Maria’s Lightning Field and Robert Smithson’s Spiral Jetty. But without a permanent exhibition space in Manhattan, Dia is a ghost of its former self. Vergne has the vision and skill to put Dia back together again. It doesn’t matter what neighborhood it’s in, or even what borough, so long as it’s large and versatile. If Vergne can’t get this to happen within four or five years, however, it’ll probably never happen at all.


Philippe Vergne in 2006, with fellow Whitney Biennial curator Chrissie Iles


The Riggio Galleries at Dia:Beacon, 2003
Photo by Richard Barnes



Dia Beacon, with Michael Heizer’s North, East, South, West (detail)


The former Dia Center for the Arts building at 548 W. 22nd St., with trees planted for Joseph Beuys’ project 7000 Oaks



Former Dia director Michael Govan with Los Angeles collector Eli Broad at the opening of the Broad Art Museum at the Los Angeles County Museum of Art

Posted by seonwa
, |

최근에 달린 댓글

글 보관함